Daňovou evidenci vedou subjekty, které mají příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti a chtějí v daňovém přiznání k dani z příjmů uplatnit výdaje podle skutečnosti (ne paušálem). Jde o zjednodušenou formu účetnictví.
V daňové evidenci se sledují základní údaje o:
Plátci daně z přidané hodnoty evidují částky bez DPH.
V zájmu každého podnikatele je, aby evidence obsahovala vešketé daňově uznatelné výdaje za účetní období včetně odpisů majetku, mzdových výdajů, stravného při pracovních cestách a výdajů na auto. K poslednímu dní zdaňovacího období musí být zjištěn skutečný stav hmotného majetku, zásob, pohledávek a závazků. Výsledky této inventury jsou podkladem pro vyplnění tabulky, která je součástí daňového přiznání k dani z příjmů. Poplatník je povinen uschovávat doklady za všechna zdaňovací období, pro které trvá lhůta pro vyměření daně. Více Vám poradí naše účetní firma v Ostravě.
Novela zákona o účetnictví zařadila od roku 2016 do české legislativy opět pojem jednoduché účetnictví. Jednoduché účetnictví umožňuje pouze účtování v kalendářním roce, nelze využít účtování v hospodářském roce. Fyzické osoby budou ovšem i nadále vést daňovou evidenci dle zákona o daních z příjmů nebo účetnictví dle zákona o účetnictví.
Kdo tedy může vést jednoduché účetnictví:
Tyto neziskové organizace musí splnit současně další podmínky:
Celkovými příjmy se rozumí úhrn příjmů zjištěný z přehledu o příjmech a výdajích za účetní období. Do celkových příjmů se nezahrnují průběžné položky a příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a příjmy nahodilé a mimořádné. Hodnotou majetku se rozumí úhrn majetku zjištěný z přehledu o majetku a závazcích sestaveného k rozvahovému dni. Do úhrnu majetku se nezahrnují pohledávky z prodeje dlouhodobého majetku a jejich úhrady, pohledávky nahodilé a mimořádné a jejich úhrady.